Kraftfulla närbilder och skira distansbilder – ljus och rofylldhet som lämnar spår hos betraktaren. Nu ska fjällvyerna och krysstavlorna ge ytterligare kraft till Marie Anderssons konstnärsskap.

– Det har puttrat på vid sidan om, nu känner jag att det är dags att växla upp.

 

Marie Andersson kallar det för att konsten “har puttrat på vid sidan om”. I själva verket har Marie Andersson hunnit med ett stort antal utställningar, hållit kurser i akvarellmåleri och varit med och drivit Färgfabriken Norr. De friska vindar som blåser för Marie Anderssons konst gör att hon äntligen är redo att ta nästa steg.

– Nu känner jag att det är dags att växla upp och det är något som jag alltid velat. Jag har haft konsten som medicin och något som fått mig att kunna släppa allt annat. Jag vill ta nya steg och komma ut mer. Det är häftigt när jag ställt ut, ofta vet någon direkt vilken målning de ska köpa. Jag har fått berättat från människor att de har mina tavlor som det första de ser när de vaknar upp.

Se mer konst av Marie Andersson

I Maries konst återkommer vintermotiven i fjällen men också höstmotiven med vegetation och vattenspeglingar som bryter av mot den kvarliggande snön. Allt fler känner igen stilen och vet vem konstnären bakom motiven är.

– Ljuset, färgsättningen och rörelsen är det som gör att människor ser att det är jag. Sedan känns det som att mina “krysstavlor” har blivit allt viktigare. De har en större betydelse och ett budskap – ett kryss är ett steg i taget, två kryss är två steg i taget.

– Jag vill förmedla ljuset och färgnyanserna i den vita snön på fjället. Jag hoppas att människor ska kunna känna doften av solvarm vårvinter. Jag vill visa den lugna bäcken i fjällbjörkskogen och att människor ska vilja ta fram kåsan och fylla den med kallt gott fjällvatten. Jag vill visa renarnas framfart i yrsnö eller cyklisternas jakt på landsvägen.

Marie får ofta frågan om hon målar utomhus eller målar efter foton. Ofta är det en kombination – Marie målar när hon befinner sig utomhus, hon målar från foton och från minnet.

– Att befinna sig på den plats som jag målar ger en väldigt härlig känsla – att kunna ta vattnet ur den fjällsjö där jag sitter gör skillnad, det syns i måleriet. Det får mig att le när jag tänker på det.

– Att komponera en bild är också att bjuda in människor till att se någonting. Det kräver konstnärlig frihet. Från ett foto kan jag till exempel ta delar från ett fjäll, jag kan också placera in människor eller göra en mer dramatisk himmel. Mycket av det mina ögon ser omvandlas till akvareller. Jag ser akvareller överallt.

Se mer konst av Marie Andersson

Akvarell som teknik är också en nyckel till Marie Anderssons livslånga kärlek till konsten – en teknik hon instruerade i under ett tiotal år på 90- och i början av 2000-talet.

– Det är svårt att förstå vilken skatt akvarell är innan du har hållit på ett bra tag. Du måste ha tålamod och våga leka och undersöka färgerna innan du förstår vad du har att göra med. Jag gillar hur olika färger beter sig och hur man får låta dem jobba. Jag målar emellanåt i stora format och behöver då mycket färg. Det går att skapa himla häftiga effekter och det finns alltid en spänning när färgen möter vatten och pappret. Färgen lever och skapar sig själv.

Tidigare målade Marie även i olja och akryl men akvareller har också fördelen att de är lätta att ha med sig ut eller med på en resa.

– Det går att ta med ett jättelitet resekit. Det spelar ingen roll var jag sitter eller åker när jag målar. Jag har gjort målningar när jag suttit på tåget mellan Östersund och Gävle. Folk blir nyfikna, men det får de gärna vara.

Se mer konst av Marie Andersson

Marie har under åren tänkt att en större satsning får komma med tiden – dock med en viss rädsla för att förstöra sin hobby – om hon skulle satsa för mycket. Under 3,5 år var Marie också projektledare för Färgfabriken Norr – en konsthall i Östersund, på Stadsdel Norr, med fokus på samtidskonst – ett arbete som minskade den egna konstnärliga aktiviteten.

– Det var en period i mitt liv då jag inte målade. Jag jobbade mycket i konsthallen – med seminarium och workshops. Jag mötte många konstnärer och såg så mycket konst att jag nog fick behovet tillfredställt. Någonstans kände jag att jag blev lite kluven. Att bli påverkad av så mycket runt omkring mig gjorde att jag inte visste vart jag var på väg med min egen konst.

– Efter att jag, som så många andra, bränt ut mig – när jag jobbade med verksamhets- och ledarskapsutveckling i en stor organisation – och sedan började ta mig tillbaka blev målandet en viktig medicin. För mig är målandet som att vara ute på fjället utan att faktiskt vara det. Fjäll och akvarell är min grej och sedan jag börjat arbeta mig tillbaka från utbrändheten har jag målat massor och blivit allt mer produktiv.

En av Maries stora inspiratörer är Bengt Ellis från Funäsdalen som gjort fantastiska akvareller och reseskildringar. Under året har Marie också tagit hjälp av två lärare och konstnärer: Björn Bernström och Alvaro Castagnet.

– De är två konstnärer som jag är väldigt imponerad av och vars uttryck jag uppskattar mycket. Att träffa Alvaro Castagnet från Montevideo var fantastiskt. Hans dramatik och ljus är så bra. Han lärde mig att leka ännu mer – att våga mer och ha roligt. Det är något som jag gärna tar fasta på – både i konsten och livet.

Framöver hoppas Marie kunna försörja sig på konsten genom det egna måleriet men också genom att ge kurser.

– Jag vet att jag är bra på att coacha både små och stora grupper – det tillsammans med mitt egna måleri är något jag vill kunna kombinera framöver.

 

Se mer konst av Marie Andersson

Utställningar:
KulTorvalladagen, Samlingsutställning. 1998 och 1999
Folket hus, konsthyllan, separatutställning. 1999
Radisson SAS hotell. Frikos vinterland. 1999
Länsbiblioteket, FRIKO. 2000
Radisson SAS hotell. Frikos Vårsalong. 2000
Stocke titt, Frösön, Friko. 2000
Folketshus, konsthyllan, Läkarkonferens. 2000
Folketshus, konsthyllan, Frikos höstsalong. 2000
Galleri Tängtorpet, samlingsutställning. 2000
Kulturhuset i Järpen. Friko. 2000Årekonstnärerna. Friko. 2000
Radisson SAS. Frikos Vinterland. 2000
Folketshus, konsthyllan. Frikos Vårsalong. 2001
Verkö slott & Tomé. Friko. 2001
Björknäsgården. Friko. 2001
Galleri Tängtorpet. Separatutställning. 2001
Radisson SAS. Frikos vårsalong. 2002
Verkö slott. Friko. 2002
Persåsen. Separatutställning. 2002
Galleri Tängtorpet. Samlingsutställning. Ko-rum. 2002
Mikrogallerian, Torvalla. Separatutställning. 2002
Mikrogallerian, Torvalla. Separatutställning. 2004
Galleri Tängtorpet. Samlingsutställning. Ko-rum. 2006
Galleri Tängtorpet, separatutställning ”Fäbodliv” 2006
Jamtli, samutställning, 2017
Eco Caféet, separatutställning 2017
Hotell Emma, Friko 2017
Fabriano, katalog 2018
Akvart Galleria, Helsingfors 2018
Hotell Emma, Friko 2018
Hara Brygga, separatutställning 2018
Stocketitt, Friko 2018
Svenssons Kafe, separatutställning 2018
Kärnan, pop-up, Friko 2018
Jamtli Exercishall Norr 2018

E-post: marieannersa@gmail.com

Följ Maria på:Facebook:
Mart, Marie Andersson Art Gallery

Instagram:
mart_marieandersson_artgallery