Installationer av diskborstar och graffitimålningar i rå anda… Konstnären Roswitha Gisa Jonsson rör sig utanför finkulturens gränser och gillar det som överraskar. Sarkofager och lysmaskar är några av hennes verk som både hyllats och gett upphov till diskussion inom konsten.

– Jag vill vara lite rebellisk och överraskande med min konst.

Med utställningar på Dalarnas museum, Dalarna Art Trail och Liljevachls är Roswitha Gisa Jonsson ingen nykomling för den svenska konstpubliken. Under 2019 ser hon fram emot att, med hjälp av diskborstar, hitta inspiration till fler “oväntade” konstverk som rör sig utanför den finkulturella sfären i Sverige. Dessutom ser hon fram emot att delta i Påskutställningen som blir ett “överrasknings-happening”.

Roswitha Gisa Jonsson

Roswitha Gisa Jonsson bodde sina första levnadsår i Tyskland och Polen, innan hon som sjuåring flyttade med familjen till Göteborg. Konsten har hon haft inom sig så länge hon kan minnas, och under sin kreativa resa har hon hunnit utforska flertalet tekniker. Kurser inom litografi och metallemaljering har hunnits med, men Roswitha väljer ändå att kalla sig för autodidakt. Collage och diskbortinstallationer är några av teknikerna som hon provat på med framgång…

– Jag har hunnit prova på mycket under min konstnärsresa, men just nu blir det enbart diskborstar. Jag gör det oväntade, gillar att vara lite crazy och brinner för att min konst ska vara unik och överraskande. Det där med finkultur överlämnar jag åt andra…

Tidigare höll du även på med graffiti. Berätta.

– Ja, jag tycker det finns så mycket härligt liv i graffiti. På ytan kan målningen vara rå och grov, och behöver inte gå under beteckningen fin eller visas upp på tjusiga gallerier. Ofta finns målningarna utomhus och det finns ett både spännande och rebelliskt skimmer över dem. Graffitimålare blir inspirerade av varandra och det tycker jag är bra.

Idag blir det, precis som du beskrev, mindre graffiti och mer av annat. Hur kommer det sig att du fastnade vid just diskborstar?

– Jag tycker om det uttrycksfulla i det skenbart banala. Sedan vet jag inte riktigt varför det blev just diskborstar. De kostar 10 kr för ett trepack på Dollar Store så materialkostnaderna blir inte så höga. Jag gillar att hitta nya vägar inom konsten, att spränga gränser och få till kombinationer som gör att även jag själv blir överraskad.

– På vissa diskborstar tar jag bort skaften och använder enbart borstarna till mina verk. Det syns till exempel i min mexikanska sarkofag, ”El dia de los Muertos”, dit det gick åt sammanlagt 260 diskborstar och 12 krattor.

– Under 2019 vill jag fortsätta att utveckla mina sarkofager. Jag fick oerhört mycket respons på den mexikanska varianten och hoppas att den kreativa delen av min hjärna ska vara minst lika duktig under detta år.

Läs mer om Roswitha Gisa Jonsson och följ henne på Facebook.

Dina installationer och konstverk har blivit så populära att du redan hunnit med att ställa ut på Liljevachls med dem?

– Ja, jag var med på Liljevachls vårsalong 2015. Då med ett verk som jag döpt till ”Diskborsting”, som kunde hängas på väggen och som bestod av 149 svarta diskborstar sammanfogade med buntband. Det kändes humoristiskt och helt galet. Jag stod och tittade på folk och deras leenden, vilket var helt fantastiskt. Jag borde ha tagit fler bilder…

– Av juryn fick jag bland annat kommentaren ”Kvinnan som slutade stå vid diskbänken, blev konstnär och istället förvandlade rengöringsverktygen till konst”.

– Ett annat härligt minne från Liljevachls var att nättidningen ”konsten.net” valde ut nio guldkorn från utställningen. Och min ”Diskborsting” var en av de utvalda.

Det låter som en fantastiskt upplevelse. I din utställningsförteckning finnas annars mängder av utställningar i Dalarna. Berätta.

– Jag bor i Ludvika, så det är egentligen inte konstigare än så… Jag har deltagit i den jurybedömda utställningen ”Dalakonst” på Dalarnas museum i Falun 15 gånger, mellan 1978 och 2013.

– Ett roligt minne jag har är från 2014 när jag deltog i ”Dalarna Art Trail”, en utställning som flyttades mellan flera olika ställen. Favoritmiljön var nog när min skulptur kom till Maskinhuset i Grängesberg och fick hänga utomhus. Den var gjord av två torkställningar, och diskborstar som jag hade tagit av skaften på. Det var väldigt mycket folk som besökte utställningen och min skulptur väckte många reaktioner.

Var sätter du ihop alla dina fantastiska skapelser?

– För det mesta jobbar jag i källaren i mitt hus. Det är ett stort rum med vitmålade väggar och med två fönster högt upp. Det är ett väldigt spännande rum, inte minst när min mexikanska sarkofag ställs mot den vita väggen. Det blir både dramatiskt och läskigt på samma gång.

– Men det ligger även borstar överallt i huset och i trädgården…

Under 2019 ser Roswitha Gisa Jonsson mycket fram emot att arbeta med och utveckla sina sarkofager. Den som vill njuta av hennes verk rekommenderas besöka Påskutställningen, som blir ett “överrasknings-happening” i Dalarna där både sarkofag och andra guldkorn av diskborstar kommer finnas. I framtiden hoppas hon få ställa ut både i Stockholm och i USA.

– Drömmen vore att få ställa ut mina verk på Sergels Torg i Stockholm och på MoMa i New York.

Läs mer om Roswitha Gisa Jonsson och följ henne på Facebook.

Om du önskar ta kontakt med Roswitha kan hon nås på mejl: roswitha.jonsson@gmail.com