Paris, Singapore och Karlshamn… Utställningsåret 2019 bjuder på många spännande resor för Christin Ohlin och hennes energifyllda verk. I Ronneby skapar hon sin akrylmagi och med hjälp av Vedic Arts 17 principer hjälper hon till att bygga en ny generation konstnärer.

– Vedic Art är det bästa jag börjat med!

”Skaffa dig ett yrke som du kan falla tillbaka på”… Orden är bekanta och har uttalats av många konstdrömmande personers föräldrar genom åren. Christin Ohlin är inget undantag. Tidigt i livet fick hon av sin far lära sig om arbete för att kunna driva en hel gård – och att använda olika typer av redskap, ”allt utom att plöja”, som hon själv beskriver.

– Jag minns under skoltiden, när mina vänner gick på ledighet, att jag istället fick gå på ”potatisplockningslov” och jobba på familjens gård med allt möjligt. Lite ledsamt var det vissa stunder men det tillhörde livet på landet och var viktigt för att man skulle känna sig delaktig i familjens liv. Man kan säga att det inte var samma curlingverksamhet på den tiden som det är idag.

Christin Ohlin.

Första, tillfälliga, ateljén skapade sig Christin på Magasinet i Ronneby och där inledde hon sin experimentresa med att måla i plakatfärg. Viljan att bli konstnär växte sig stark inom henne men det fulla stödet hemifrån saknades – speciellt beträffande finansiering av utbildning.

– Jag ville tidigt bli konstnär men föräldrarna ville inte betala för den utbildningen, som de ansåg skulle leda till en allt för osäker framtid…

– Jag träffade dock min framtida man när jag var 17 år och det kändes som att jag svävade på rosa moln. Vi gifte oss och därefter bestämde jag mig för att gå en förskolelärarutbildning. Parallellt med familjelivet läste jag sedan vidare till att bli föreståndare på dagis och det blev även ett antal kurser i psykologi på Göteborgs Universitet.

– Under denna period gick jag även kurser hos konstnären Zage Johansson, mestadels klassiskt oljemåleri. Han blev min mentor under fyra års tid – det vill säga innan jag träffade Curt Källman då jag istället kom in på akrylmåleriet. En svår övergång men en teknik som jag så småningom kom att omfamna.

“Lisly was here”, 50×50 cm, akryl.

Du beskriver att du så småningom fick ”en uppenbarelse” inom konsten?

– Ja, till en början skulle allt vara så snyggt och propert… Men så en dag satt jag och målade islossning och havet, och funderade över hur jag skulle uttrycka den bilden på bästa sätt. Plötsligt hamnade jag i någon form av meditativ stiltje och det kändes som att jag blev omsluten av ett ljus som tätnade – ungefär som att befinna sig på insidan av ett ägg.

– Jag såg även flimrande partiklar av guld, silver och diamanter… Väldigt vackert var det. Och jag flög liksom iväg på en blåfärgad stråle ut i Universum samtidigt som jag såg hur jag själv stod kvar vid staffliet och målade. Jag upplevde två parallella verkligheter på samma gång.

– Jag är inte religiöst lagd men den händelsen fick mig att så småningom förstå mer om mig själv och mitt konstnärskap. För mig är det viktigt att hitta en balans mellan det fysiska, det mentala, det emotionella och det andliga. Till en början var det lite skrämmande och det tog tid innan jag kunde landa efter upplevelsen, men tack vare en meditationskonsult fick jag ökade kunskaper och kunde dra lärdom av det inträffade.

“Abundance”

Vilka inspirationskällor har du inom din egen konst?

– Relationer och dess olika aspekter av fysisk, emotionell, mental och andlig nivå om hur de de kan te sig när de hittar sig fram till ytan. Min konst härstammar från det inre behovet att fånga och reflektera det som finns, väcka det som rör sig under ytan.

– Naturen i sig och dess element där vattnet motsvarar blodet i våra ådror, träden luftens syresättning och vår andning. Bergen benstommen dvs skelettet som bär vårt kött och våra muskler. Elden energi och passion och vinden som sätter fart på rörelsen. Det är vad vår existens är beroende av, utan detta vi inte kan överleva, i det avseendet är naturen och dess helande kraft integrerat i min konst.

På Bättre Konsts konstguide finns även ett galleri med Christins målningar.

“Landscape”, 20×20, akryl.

Genom åren har du testat på mängder av olika tekniker – innan du slutligen fastnade för akrylen. Berätta!

– Ja, bland annat har jag provat på pappskulptur och lerskulptur, men det kräver mycket utrymme, tålamod och en drejskiva. Tidigare har jag också etsat men jag kom fram till att färger betyder mer för mig. Akrylen är nu mitt huvudsakliga materialval, även om jag då och då blandar in akvarell på antingen duk eller papper.

– Egentligen är materialet inte det viktigaste för mig, utan snarare metoden – Vedic Art – som har störst betydelse i mitt konstnärskap. Dess 17 principer handlar om så mycket mer än konst men finns samtidigt representerade i all konst! Som människa växer man inifrån och når en ny nivå… Jag skulle önska att alla går en kurs i Vedic Art eftersom det är så livsutvecklande.

– Jag har märkt att fler och fler upptäcker Vedic Art – som i framtiden, med all säkerhet, kommer bli större än vad det är idag.

Följ Christin på Instagram och/eller på Facebook.

“Early Sense”, 40×40 cm, akryl.

Christin  målar intuitivt, spontant och emotionellt, där färgen och formen ibland tar sig okända vägar, med oväntade överraskningar. Hon arbetar, som bekant, numera oftast med akryl på duk eller papper och flera lager av färg. Hon experimenterar gärna med olika slags organisk struktur som till exempel havssand, salt eller fröer från vad växtriket erbjuder att tillföra i hennes målningar. Det är abstrakt måleri, ibland med figurativa inslag och formatet växlar mellan större och mindre målningar. Hon betonar själv att hon inte vill fastna i något fack utan upplever att flyga fritt ger omväxling, inspirerar och förnöjer det intuitiva, mystiska, sköna, starka, emotionella och varma.

“The cabinet”, 20×20 cm, akryl.

Christin bor idag i en tvårums-lägenhet i Ronneby. När hennes dotter flyttade ut kom hon på lösningen att göra om tonårsrummet till en ateljé… 20 kvadratmeter stort, tre stafflier och ett bord – men tanken är att inom en relativt snar framtid byta ut ateljén till en med högt i tak och närhet till havet. Något som även skulle underlätta för Christin i hennes skapandeprocess eftersom hon älskar att arbeta med färger som är utspridda.

Med jämna mellanrum håller Christin även i Vedic Art-kurser, i Vuxenskolans regi, ute hos olika företag i Blekinge. Ofta kombinerat med att kursdeltagarna får ställa ut sina verk i en samlingsutställning.

“The Warf”, 20×20 cm, akryl.

Främst ser Christin fram emot sina egna utställningar under 2019:

– Under maj månad (4-19 maj, reds anm) ställer jag ut på Karlshamns Konsthall. Det är en Vårsalong som anordnas av Svenska Konstnärsförbundet och som brukar locka mycket publik.

– Under maj ställer jag dessutom ut flera av mina målningar på Konstbiennalen i Cannes och även på ”Tatinis Art Show” i Singapore.

– Under sommaren och hösten ser jag fram emot spännande utställningsupplevelser i Basel, på Ronneby Flygplats (tillsammans med fem andra Vedic-Art-konstnärer) och på Louvren i Paris.

Några av Christins målningar finns i privata samlingar runt om i Europa och i Kanada, och hon minns med värme en av hennes tidiga akvareller som fortfarande finns kvar på Swedbank i Ronneby – trots många utgallringar av konst hos dem under årens lopp.

På Bättre Konsts konstguide finns även ett galleri med Christins målningar.

Följ Christin på Instagram och/eller på Facebook.

“Reflection II”

 

50×50 cm, akryl.